Endodonţia reprezintă o specialitate a stomatologiei care se ocupă cu prevenţia, diagnosticarea şi tratamentul afecţiunilor nervului dentar – pulpa dintelui.

Tratamentul endodontic sau ,,de canal’’ se realizează atunci când ţesutul pulpar al dintelui se inflamează sau se necrozează.

În timpul tratamentului endodontic, se îndepartează conţinutul canalului radicular, ţesut alterat, bacterii, etapa finală fiind reprezentată de umplerea canalelor cu un material biocompatibil.

Scopul final al tratamentului endodontic este prelungirea timpului de viaţă al dinţilor pe arcada dentară.

Anatomia dinţilor

Pentru a înţelege mai bine ce înseamnă un tratament endodontic, este important să cunoaşteţi câteva lucruri despre anatomia dintelui.

Dintele este alcătuit din trei straturi. Stratul extern este reprezentat de un ţesut dur, numit smalţ dentar. Următorul strat este reprezentat de dentina care acoperă un ţesut moale alcătuit din vase de sange, nervi şi ţesut conjunctiv numit pulpa dentară.

Etapele tratamentului endodontic

Etapa 1

Stabilirea diagnosticului şi a planului de tratament

Etapa 2

După anestezie, se izolează dintele cu digă (este o folie de protecţie) şi se realizează o cavitate de acces spre pulpa dentară.

Etapa 3

Se localizează toate canalele dintelui şi se determină lungimea lor cu ajutorul unui dispozitiv numit apex-locator.

Etapa 4

Se îndepăratează conţinutul canalului radicular vase de sânge, nerv şi ţesuturi alterate, se lărgesc canalele dintelui prin intermediul unor instrumente manuale sau rotative, se irigă cu hipoclorit de sodiu, apoi se usucă.

Etapa 5

Sigilarea definitivă a canalelor dintelui folosind conuri de gutapercă şi pastă sigilantă.

Cauze care conduc la îmbolnăvirea pulpei dintelui:

1. Carii profunde

2. Traumatisme dentare (accidente)

3. Tratamente de canal incorect realizate în trecut

În aceste condiţii pulpa dintelui poate evolua:

- Spre inflamaţie (pulpită) când procesul inflamator evoluează dinspre camera pulpară către canelele radiculare. Dintele devine sensibil la stimuli termici (rece şi cald) şi este însoţit de dureri spontane.

- Spre mortificarea pulpei dentare (gangrena pulpară). În această situaţie, bacteriile din interiorul canalui radicular evoluează spre osul maxilar ducând la apariţia proceselor periapicale. Moartea pulpei dentare poate fi cauzată şi de agenţi fizici sau chimici (necroza pulpară), dintele nu va mai răspunde la stimuli termici.

Tratamentul de canal este dureros?

Tratamentul de canal se efectuează sub anestezie locală. După tratament apare o sensibilitate, normală care va dura câteva zile. Se recomandă administrarea medicaţiei antiinflamatoare.

Cât va dura tratamentul de canal?

Durata unei şedinte de tratament este cuprinsă între 1 ⅓ şi 3 ore, dar depinde de complexitatea cazului. Uneori poate fi necesară o şedinţă suplimentară.

Tratamentul de canal îmi poate salva dintele?

Atunci când un tratament de canal este realizat corect, acesta va prezenta o rată de succes apropiată de 95%. În unele cazuri se apelează şi la intervenţii chirurgicale pentru a salva dintele sau se poate ajunge la extracţie